::saLaM saTu AkiDaH::

::saLaM saTu AkiDaH::
~ahlan wasahlan wamarhaban bikum~

Saturday, December 18, 2010

kalam kembali menyambung bicara~

alhamdulillah..setelah mndapat suntikan smangat dr shbt..rse nak sambung entri ni cpt2..
masih di entri yg sma..iaitu..CINTA..

::::mengimbau kembali coretan lalu::::
termalu sendiri..prasan x?bhsa yg dgunakan..hmm skejap ana skejap saya ps2 aku pulak??jelas diri ini masih dalam kekeliruan..krisis identiti..uppss~ apakah??benarkah??wat eva lah..janji bahagia...
s long s xsalah dcc syarak..jd xperlu bsar2kn nya..^_^
ikut keadaan la kn..saya pon boleh,ana pon boleh,aku pon boleh..^_^ [xslh jd dri sndr bkn?]

##sebelum datangnya smngt utk mnymbg entri nih##
pg ni memg sejuk..(kalo tdo pon sedap) tp kubatalkan niat 2 semata2 nk bncg dgn shbt tntg satu msalah..
alhmdulillah..perbincangan berjalan lancar dan aku berpuas hati..krana dpt mnyumbgkn sesuatu wlaupun hanya sekadar buah fikiran....(wlpn kputusan smaada cdgn itu dtrima atau dtolak msh blom dketahui)

pd sbelah ptgnya..sorg shbt tringin nk usha blog aku..then bce entry sblom nih..n komen dr dia lah yg membuatkan semangat aku kembali berkobar2 utk menyambung kembali bicara kalamku yg terhenti..



............usai exam..........
semua pelajar melangkah keluar dari dewan dgn senyuman..adakah senyum lega?senyum bangga?senyum puas? gembira?wallahu'alam..yg pasti..dri ini sukar utk melakar senyuman..hanya mampu tersenyum tawar..
apa yg aku fikir:: lega sbb da abes exam..hepy,xsabar nk blk,risau sbb ada mslh yg belum selesai n last skali..xsng..sbb masih ada yg xpaham bahasa(huh!!yg ni,,bia la rahsia)

:::mood raya::::
kelihatan semua bermaafan..termasuklah aku..mtk maaf ye..0-0 ye..
epy olidey..
saat melangkah menuruni ank tangga..
tbe2 1 suara menyapa...
suara: tket pkul brapa?
aku: pkul 10.30 pg esok
suara: ok slamat pulang..slamat ari raya..
aku:diam..berlalu..tnp sepatah kata
(agk kaku dsitu..wlaupn bnyk lg soalan yg ditanya..xperlu aku nyatakan dicni..sbb xpntg
inilah yg aku katakan masih ada yg xpaham bahasa..namun aku..masih cuba utk berbudi bahasa)
**sempat lagi menikmati bihun sup dikedai kegemaran kami..didepan institut 2..alhamdulillah..terisi jgk perut yg berbunyi dr td..huhu~(2laa td xmaw mkn..xde selera konon)

~~point utama~~
lmbt btol nk smpai point nih..ok laa..aku cuba truskan..
stelah berfikir pnjg..aku mengambil keputusan untuk berkongsi masalah ni dgn roomate kesayanganku..alhmdulillah..dia seorang pendengar yg baik dan sahabat yg setia dgn pendapat2 dan cadangan2 nya yg bernas..cukup membuatkan aku terharu..syukr0n ya habibatil ukhti..~
alhamdulillah..KAU kurniakan aku teman sebaik dia..~

setelah semuanya dimuntahkan..alhamdulillah~ trase lega..sedikit sebanyak kerisauanku terubat...
namun tidak habis disitu..
'cuba slow talk dgn dia' cadang roomateku..
aduhh 1hal pulak..ya bukan mudah bgku..ya allah..hambaMU ini benar2 buntu..
kpdNYA jua aku bermunajat..
kutemui ketenangan..
kutemui kemanisan..
kutemui satu ilham..
syukr0n lillah...KAU tlah permudahkan urusanku..
keputusan terakhir..biarkan sje CTE n si S itu berlalu..
yg berlalu biarkan berlalu..usah kenangkannya lagi..
[hah..bijak!!2 bkn selesai masalah,2 nmenya lari dr masalah!]
namun hatiku tenang tanpa mengenangkan hal itu..~
[tenang la da xde dpn mata..kalo jmpa..o terjumpa??]
ahh..kcau!!habis, ap nk buat??
[seberapa matangkah anda??brtindaklah dgn matang..bijak n rasional]

memandangkan sekarang tgh cuti..memang aku bebas..sebebas-bebasnya..
CTE pon ak da lpe..(snanye sdg cbe utk lpe) n S pon xde dpn mata..aman~

:::kAgEt:::

aku dikejutkan dgn 1permintaan yg bg aku xmasuk akal..
ya ALLAH..ujian apakah ini...bkn dr S tp dri insan lain..yg tdk dsgka2..Y(bkn nma sebenar)
ya allah..dri ini benar2 diuji..
namun DIA MAHA HEBAT..MAHA TAHU..MAHA PERANCANG
aku dberi 1kekuatan utk berhujjah..
(erk..kuatkah aku?aduh,,..hampir tewas juga)
ya TUHAN trasa berat utk aku tanggung semua ini..
tp layakkah aku mengeluh?dgn ujian yg sedikit ini jika dibandingkan dengan nikmat yg aku perolehi sblm ini bahkan pd saat ini...mana lagi besar??knapa mngeluh?zalimkah ALLAH??cuba utk melihat semua ini dari sudut positif..
pdMU jua aku pinta petunjuk..bimbinglah hati ini ya RaBBi..
jauhi aku dari cinta manusia yg melalaikan..~

..::duhai adam..fahamilah..
hati hawa sgt lembut..sering tewas dgn kata manis kaum adam..
mngertilah adam..kaum hawa sgt sensitif..
sering tewas dgn kebaikan dan keprihatinan yg dipamerkan..
lindungilah kaum hawa..bimbinglah kami..
bukan dengan kekerasan mahupun herdikan..
didiklh dengan penuh kasih sayang dan kebijaksanaan..
bukan harta yang kami mahukan..
bukan jua pgkat atau kedudukan..
cukuplah sekadar menjadi seorang teman
yang sama2 melayari bahtera iman..
menuju firdaus yg sekian lama didambakan~~
(hairan dgn dri sndri..:sejak ble pandai berpuisi ni?ini yg dinamakan..ilham illahi..syukr0n ya rabbi..)

masalah hati..masalah paling rumit..amat sukar menjaga hati..
ya,,aku akui...aku sedang diuji..teringat kembali tazkirah ku kpd adik2..
"ada org kapel xsyg??ada org kapel xrindu??kapel islamik la konon..iyela..xjumpa,xdating,xbuat maksiat..cuma msj2 je..calling2..itu apa??bukan maksiat namanya?
ble da rindu 2..da syg 2..melebihi rindu n sayang pd PENCIPTA sndr..itu da kira zina hati!
astaghfirullahal'azim..menitis air mataku..benarlah pesan seorang murabbi..
kita sering diuji dgn apa yg kita perkatakan..
jelas dcni..aku sedang diuji dgn apa yg aku perkatakan..

sahabat2..sma2 lah kita mengambil iktibar..
apa yg ingin ana kongsikan..
'layakkah kita mengaku beriman..sedang kita belum diuji??berhati2 lah dengan apa yang dituturkan..iringilah setiap peringatan atau nasihat dgn doa..'semoga aku tidak diuji sebagaimana dia diuji..'
namun..allah jua yg MAHA TAHU..dan DIA tdk pernah membebani hambaNYA melebihi kemampuannya..
sma2 lah kita muhasabah kembali..terutama buat diri yg alpa ini..~
kepadaNYA jualah keampunan dipanjatkan ^_^

pesanan khas buat si dia:::

yg baik i2 dr allah..yg buruk i2 dtg dr kedha'ifan dri ana sendiri..
wallahu'alam..~

[sahabat..bantulah aku yang serba kekurangan ini..~]

7 comments:

  1. smoga ia mnjadi iktibar tuk kita sume.. alhmdulillah td dh wt 1 tugas yg lama dh x wt.. kkak doakan k.yong ya.. moga Allah kuatkn ati ni tuk hadapi sume dugaan mendatang..

    ReplyDelete
  2. insyaallah..sentiasa didoakan.. ^_^
    ya..yg baik jdkan iktibar..
    yg kurg..same2 la kita perbaiki..
    ::ubh la persepsi..'saya budak baru belajar kpd..saya budak sedang belajar..'

    ReplyDelete
  3. peringatan utk dri..dan shbt2~
    Kita bertanya: Kenapa aku diuji?
    Quran menjawab, "Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan."Kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar, dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang berdusta." (Surah al-Ankabut: 2-3)

    ReplyDelete
  4. syukran kakak.. hu2 diri ini sedang diuji.. :(

    ReplyDelete
  5. amiinn~ :)
    syukr0n ya ukhti..
    ana msh bru lg..tlg bri tnjuk ajar ^_^

    ReplyDelete