::saLaM saTu AkiDaH::

::saLaM saTu AkiDaH::
~ahlan wasahlan wamarhaban bikum~

Tuesday, December 14, 2010

bila kalam mula berbicara..~

hari ini teringin skali berbicara soal hati..apa ada dalam hati??apa kena dgn hati?kenapa resah wahai hati?knape gundah duhai hati?pernah juga terlintas dihati ini..ya allah..kurniakan aku hati yang bersih..sesuci hati nabi muhammad s.a.w...
namun,layakkah aku??dapatkah aku rasai hati setenang baginda?sebening dan setulus akhlak baginda..jauh sekali..aku rasakan diri ini terlalu kerdil..hina dimata SANG PENCIPTA..dapatkah aku menggapai redhaNYA?yg sudah sekian lama aku damba..moga2 hamba ini tergolong dalam golongan yg mndapat REDHA serta RAHMATNYA..
disini ingin aku coretkan tntg isi hati ini..
tatkala diri masih terkapai-trkapai hampir hanyut dibuai ombak keseronokan & keasyikan dunia..hati ini resah..merasakan sesuatu kekosongan..kekosongan yg perlu diisi..ya sgt perlu!mesti!bahkan wajib!!
perlahan2 cuba kutinggalkan keseronokan dunia..kujauhi keasyikan itu..semata2 untuk mencari..dengan apakah kekosongan ini patut diisi?
fitrah..mendambakan sesuatu utk mngisi kekosongan ini adalah..CINTA..
tp knapa cinta?sket2 cinta..apa isu yg disukai?cinta..dimana2 p0n org suka ckp soal cinta..di blog2,tv..bahkan lgu2 skali pon,,semuanya berkisar tentang cinta..ada apa dgn cinta??
entri CINTA ni bkn lah nk menggedik o nk menjiwang kt blog ni..cme skadar perkongsian disamping mengajak pembaca2 skalian turut berfir sejenak tentang hikmah CINTA sbg salah satu fitrah manusia..
kita mulakan dgn definisi..apa itu cinta??jd..kita berkenalan dululah dgn si cinta nih.. ^_^
jika ditanya,saya yakin, setiap orang akan memberi defenisi serta pandangan yg berbeza2 tentang makna cinta nih..bgtu jg saya..
bg saya cinta itu sgt umum..abstrak..tdk boleh ditakrifkan apa mksudnya yg sebenar melainkan mereka yang benar2 sedang merasai keindahan cinta itu..mcm mana indahnya??cubalah rasa sendiri..mcm mana manisnya??cubalah kalau nak tahu..haa~
dcnila selalunya para pembaca akan terperangkap..
kalau nak tau,kena rasa?jd..kena couple la?kena bercinta dulu la?mcm tu?kalau itu yg anda fikir..kesian..maaf saya katakan..memang pendek akal..cuba jangan sempitkan skop CINTA itu hnya utk cinta diantara laki dan perempuan..
CINTA itu besar skopnya..sgt umum maknanya..
kalau dalam bhs  melayu..cinta itu lain..syg lain..kasih pon lain..
tapi..dalam bi..semua sma..cinta pon love..syg pon love..kasih pon love..~
pernah terfikir x?apa beza antara cinta..sayang dan kasih??diri ni pon masih tercari2..(kalo ad yg taw 2,bleh la share ye)
apa bezanya..mungkin dalam kamus dewan..3perkataan ini memberi maksud yg berbeza2..namun,jika ketiga2 perasaan ini ada dalam diri kita..mampukah kita membezakannya??

kalau nk taaruf dgn Si CINtA nih..smpai esok pon xabes,..1page ni mne ckup..huhu~
memg pjg..jd..saya teruslah ke point utama ye..
kekosongan yg saya cari adalah CINTA kpd ILLAHI..
ya..cinta kpd SI DIA..yg tlah kurniakan kta bermacam2 hadiah..berupa nikmat kesihatan..nikmat kebahagiaan..dan yg plg besar adalah nikmat IMAN dan ISLAM..
tp sejauh mne kita menghargai pemberianNYA??adakah kita seorang hamba yg bersyukur?sentiasa berpuas hati dengan apa shj yg diberi..krn DIA lbh tahu..apa 'hadiah' yg terbaik yg sesuai untuk kita sebagai seorang hamba yg dha'if ni..
alahmdulillah..aku dikurniakan kesedaran ni~ :)


bicara tentang soal hati..psti sdikit sebanyak mnyentuh soal perasaan..~
dan apa yg aku rasakn sekarang..sgt laen..sukar untuk diterjemah..kenapa?mungkin ini kali pertama berlaku pada diriku..hmm..
dipendekkan cerita..pada awal semester 1 dimaktab..aku merasakan satu tanggungjawab yg agak besar terpikul diatas bahuku..bukan kerana aku menyandang jawatan hebat..jauh sekali aku dilantik ajk ke atau apa2 jawatan yg berpengaruh..apa yg membuatkan aku merasa demikian adalah kerana aku adalah yang paling senior dikalangan semua ahli kelas..jadi..sedikit sebanyak perasaan 'caring' sorg kakak itu wujud dalam diriku..
stiap kali diminta..aku tdk lokek utk brkongsi ilmu dan pengalaman..bukanlah bermakna aku ni org yg byk ilmu..tetapi suka berkongsi..apa yg ada..selalunya tazkirah serta peringatan ku berkisar tentang ikhtilat dan zina hati dan perkara2 yang sewaktu dengannya..
seringkali kita diuji,,dan selalunya ujian itu menguji sejauh mana kta berpegang dgn apa yg kita perkatakan..
semestinya ujian itu bersesuaian dgn kemampuan kita..bertepatan dgn firman allah..
'tdk aku bebankan hambaku melainkan sesuai dgn kemampuannya..'
kehidupan sebagai seorang bakal guru atau dipgl sbg guru pelatih amat mencabar dan bagi aku sgt menyeronokkan!mne taknya..kami dilatih dan diajar bgmn ytk mnjadi seorang guru..
walaupon kua mktb nnt kompem2 kmi akan jd cikgu,namun kami masih perlu dinilai iaitu melalui pepriksaan akhir semesta..
.....pd malam exam......
satu kjadian yg xdijangka..brlaku..sukar utk aku nyatakan dcni..krna aku..sgt perahsia..
utk kebaikan  semua pihak..kjadian itu aku glarkan CTE n owg yg trlibat ak glarkan S (bkn nme sbnr)
khadiran CTE dan S kedlm hidupku.bnr2 mnguji imanku..serta kekuatanku..ya..peganganku..
ya ALLAH..aku mngaku..CINTAMUlah yg teratas..tp CTE ini benar2 mngujiku..
pdMU jua aku bersujud..memohon petunjuk dan pertolonganMU..
disaat shbt2 sibuk mentadabbur bhn ilmiah utk exm keesokan harinya..hmbaMU ini dilanda kemurungan dan keresahan...pd siapa harusku adu jika bkn pdMU ya RaBBI...<3
shbt2..ini ksah benar yg berlaku keatas driku..perkongsian ini sekadar utk mngajak shbt2 trut sama berfikir..apa hikmah dan sebab ujian ini ditimpa keatasku..
...ya..tiada lain yg terlintas difikiranku..selain..ini ujian allah keatsku..ingin melihat sejauh mana aku berpegang dgn apa yg aku katakan..

hmm..ok laa..shhh~
bkn tamat dcni..ikuti kisah selanjutnya..
(smbg sok plak ea..ngntok sudaa~)huhu

2 comments:

  1. even thought i already know this story.. but i really want u 2 continue writing this.. insyaAllah it will make iktibar 4 all ur blogger readers..

    ReplyDelete
  2. thnx a lot..
    komen yg sgt membina..mmbkr smgt utk smbg lg cte nih..
    syukr0n kasir0' ya ukhti~

    ReplyDelete